Assalamualaikum
Haa..this week dah masuk musim exam~perangai last minute melekat kukuh dlm hati nie.(pakai gam gajah kot).cik kopi memang suke wat keje last2 minute.Ape nak jadilah cik kopi nie..inchap lah..er insaflah..Ok hari ini sebagai nak belajar dari kesilapan cik kopi nak share dgn korg tip- tip yang cik kopi kumpul cara jangan bagi nak elakkan dari tangguh kerja..cik kopi belajar..anda pun belajar sama~hehe:
nie lah dugaan paling hebat dalam life..YEAH ..NAFSU..nafsu nie lah yang selalu halang kita nak buat sesuatu. Contoh :"hari nie nak siapkan assignmnt..nak siapkan itu ..nk siapkan ini.." but in the end way~kita tertewas di atas katil~yepp nafsu tido..well nafsu akan bisikkan pada kita~ala takpe tak yah buat banyak2 lagi pun due date lambat lagi..takpe..takpe..meh sambung tido..kalo buat sekarang pun dah tak de idea. .Contoh mudah lagi satu yang cik kopi percaya semua pernah kene iaitu nafsu berfacebooking ..kalo boleh nak duk tatap fb tu lama2 biar mate tu juling..haa..kita yg mudah ikut nafsu nie pun terpengaruh..akhirnya satu kerja pun tak siap- siap. hebatnyer..so kite kene kuat lawan nafsu nie..ckp kat hati jgn tangguh keje~imagine bad things will happen if kite tak buat tugasan or thing that we need to do..jgn mudah terpengaruh dgn halwa nafsu..kita yang patut kawal nafsu kita bukan nafsu yang kawal kita..
langkah kedua : tetapkan due date
OK, next..tetapkan due date the thing that we need to do~ make sure semua bende yang kite buat ade dateline yang perlu dikejar..barulah kita bersemangat nk melawan nafsu nak menangguh kerja. Katekan lah our assignmnt due date ia adalah dua minggu dari tarikh yang diberi..so we make our own dateline..make it less then 2 weeks~ barulah thrill nak buat something lagipun due date nie lah mengajar kita lebih berdisiplin (tak gitu kan)..ye lah mane taknyer due date nie bawak rombongan stress datang ke minda kita..stress nie lah akan semakin bertambah selagi kita tak siapkan keje kita..lagipun due date nie dapat jugak bantu kita urus masa dengan lebih berkesan..ok cik kopi nak try tips nie..well lepas nie kene biasa kan diri dengan due date.lagipun nnti dah bekerja~keje kita msti penuh dengan due date untuk memastikan lebih efektif,cemerlang dan terbilang(ehh mengarut terlebih)
langkah ketiga : ketepikan dulu bende yang tak berape penting or senang cerita ketepikan bende yang tak penting..
hurm nielah masalah cik kopi ~terlalu banyak sangat bende yang dirasakan penting(padahal tak penting pon dicampur aduk dalam life..misalnya,cik kopi nak siapkan assignment yang masih ada due date 2 minggu lagi~n in the same time cik kopi buat keje-keje menulis blog..well mane satu yang lebih penting~opkos assignment..belog nie bile-bile pon boleh buat..tapi kebanyakan masalah cik kopi cik kopi suka wat perkara yang tak penting dulu baru penting.lps tu tangguh and akhirnyer jd keje last minute.~ok that my mistake...lps nie tak mo dah wat cam nie.well settlekan perkara penting dulu supaya kita tak terlupa..bende- benda macam fb,movie put aside..bende- bende tu bila masa pon kita boleh buat..give first priority pada bende yang penting..concentrate pada bende yang perlu disiapkan..lagi satu jika anda sudah merasakan diri itu sudah busy gileww..tak perlulah nak menambah keje baru sehingga anda merasakan diri anda sudah tiada life lagi..
langkah ke empat : buat jadual
hurm kene buat jadual harian~barulah hidup tak rase sempit n hectic..orang yang takde jadual jer akan rasa hidupnyer pack dan hectic..sebab?pengurusan masa yang tidak teratur akan membuatkan kita rasa kita perlu kejar semua bende tu dalam satu tempoh masa. sebab tu lah ada di antara kita merasakan masa 24 jam nie tak cukup.(oh Tuhan pleshh give me more extra hour) sebenarnya masa kita nie cukup sahaja kalo kita pandai handle ia dengan baik~again macam yang dikatakan tadi jangan bazirkan masa dengan perkara yang tidak berfaedah.tapi kebanyakan kita tak buat jadual life sebab kita rasakan perkara tersebut hanya budak-budak jer yang buat..kita kan dah besar buat pe perlu jadual..pandailah nak uruskan masa sendiri..well kalo orang dewasa nie sudah pandai sangat urus masa kenapa masih lagi ada masalah dengan masa..(Aduhh terkena batang idung sendiri..mane pulak tudung saji aku nie..cover..cover..) sebab tulah manusia kene ada jadual waktu..even tak complicated macam jadual sekolah masa kita darjah 1 or even kite sekolah menengah ..at least dalam smartphongg,.lappy..ipad-ipod (menatang ape nie?) kene ade simple jadual/planner. Misalnya lepas nie nak buat ape..hujung minggu wat ape..makan kul berape..beghah kul berape(perlu ker)..haha..jadual sebenarnya easier our life..tak gitu cik ~cik sekalian..
langkah ketiga : ketepikan dulu bende yang tak berape penting or senang cerita ketepikan bende yang tak penting..
hurm nielah masalah cik kopi ~terlalu banyak sangat bende yang dirasakan penting(padahal tak penting pon dicampur aduk dalam life..misalnya,cik kopi nak siapkan assignment yang masih ada due date 2 minggu lagi~n in the same time cik kopi buat keje-keje menulis blog..well mane satu yang lebih penting~opkos assignment..belog nie bile-bile pon boleh buat..tapi kebanyakan masalah cik kopi cik kopi suka wat perkara yang tak penting dulu baru penting.lps tu tangguh and akhirnyer jd keje last minute.~ok that my mistake...lps nie tak mo dah wat cam nie.well settlekan perkara penting dulu supaya kita tak terlupa..bende- benda macam fb,movie put aside..bende- bende tu bila masa pon kita boleh buat..give first priority pada bende yang penting..concentrate pada bende yang perlu disiapkan..lagi satu jika anda sudah merasakan diri itu sudah busy gileww..tak perlulah nak menambah keje baru sehingga anda merasakan diri anda sudah tiada life lagi..
langkah ke empat : buat jadual
hurm kene buat jadual harian~barulah hidup tak rase sempit n hectic..orang yang takde jadual jer akan rasa hidupnyer pack dan hectic..sebab?pengurusan masa yang tidak teratur akan membuatkan kita rasa kita perlu kejar semua bende tu dalam satu tempoh masa. sebab tu lah ada di antara kita merasakan masa 24 jam nie tak cukup.(oh Tuhan pleshh give me more extra hour) sebenarnya masa kita nie cukup sahaja kalo kita pandai handle ia dengan baik~again macam yang dikatakan tadi jangan bazirkan masa dengan perkara yang tidak berfaedah.tapi kebanyakan kita tak buat jadual life sebab kita rasakan perkara tersebut hanya budak-budak jer yang buat..kita kan dah besar buat pe perlu jadual..pandailah nak uruskan masa sendiri..well kalo orang dewasa nie sudah pandai sangat urus masa kenapa masih lagi ada masalah dengan masa..(Aduhh terkena batang idung sendiri..mane pulak tudung saji aku nie..cover..cover..) sebab tulah manusia kene ada jadual waktu..even tak complicated macam jadual sekolah masa kita darjah 1 or even kite sekolah menengah ..at least dalam smartphongg,.lappy..ipad-ipod (menatang ape nie?) kene ade simple jadual/planner. Misalnya lepas nie nak buat ape..hujung minggu wat ape..makan kul berape..beghah kul berape(perlu ker)..haha..jadual sebenarnya easier our life..tak gitu cik ~cik sekalian..
hurm setakat tu jelah tip yang cik kopi dapat kongsi..jum kita sama2 amalkan...
ok bye!
org yang tak pandai manfaatkan masanya dengan baik adalah orang yang rugi.
(sumber gambar : pok chik google)
terima kasihh..... ohhseemmm ^_^
ReplyDelete