Wednesday, September 17, 2014

wabak penyakit hati

Assalamualaikum,

haa kat dalam dunia penyakit ape yang paling berbahaya tapi still ade ubatnya. cer teka cer teka kalo betul tak dapat ape2 pon(erk..)jawapan nyer..PENYAKIT HATI yer cik adik cik kakak cik abeng penyakit hatilah jawapannyer..ala bukan kanser hati tapi sakit bahagian dalaman (ade paham). Penyakit hati ini ade banyak jenis tahu tak.tapi penyakit hati yang paling ketara~


sifat dengki. 

Manusia nie bila timbul hasad dengki kat seseorang mulalah nak tabur pitnah nak bagi jatuhkan maruah orang~maka terjadilah persidangan tepi tingkap~eh ko tahu sipolan tuh dah mandrem tu sebab dyer cepat naik pangkat..eh ko tahu yang si keding tuh kurus sebab guna ilmu xxxx.ehh..(dah sudah2..hentikan). paling teruk dorang nie sanggup sihir orang yang tak disukai semata2 tak nak dia menang n korang kalah.dan jangan tak tahu pulak,orang high educated pon sanggup p mandrem n buat macam2 yang kadangkala kita tak terduga buat macam nie. tak salah kalo ade sifat dengki jika sifat dengki tu bagus untuk majukan diri tapi janganlah pulak menjurus ke aras negatif.janganlah sampai ke peringkat itu

cemburu

cemburu merupakan adik beradik kepada hasad dengki.cemburu juga ada banyak kategori.cemburu dalam percintaan tanda anda sayang seseorang atau sememangnya anda memang suka mengongkong kekasih hati.cemburu dalam kerjaya~orang lain dah lame naik pangkat sebab rajin,korang yang berpuloh hari kerja takpun dapat naik pangkat or bonus.ehh mane taknyer keje asyik nak curi tulang..cemburu dalam pelajaran~hah silap2 kawan baik kita pun jeles dengan kita sebab kita dikatakan terlebih pandai dari dia.

malas

malas pulak kakak angkat penyakit hati. malas nie wujud apabila sikap manusia yang terlalu beralah dengan nafsu. jika dipraktikkan maka lama kelamaan akan menjadi tabiat yang sukar ditinggalkan.penyakit malas juga akan menganggu perkembangan hidup korang.hurm tak guna berazam bagai nak rak sedangkan selimut kemalasan tuh masih tebal~uhh bersastera.lagipun life orang malas nie tidak akan ke mana. tapi cik kopi pelik bila bab makan tak pulak dorang malas.rajin je pulak tuh..

tak amanah/ tak jujur

sape suka orang yang menipu?hah semua orang tak suka kan.Biasanya orang yang ada sifat macam nie selalunya orang yang suke amik jalan mudah dalam sesuatu perkara.Hidup nak senang tapi tak mahu bersusah2 dahulu..so jalan mudah bagi depa nie ialah pecah amanah or amik rasuah and sebagai. contoh mudahlah : mak kita beri duit rm5 inggit utk beli gula sekilo yang harganya mungkin rm 3 dan suruh lebihan dikembalikan padanya .lebihan 2 ringgit tuh pulak kita simpan masuk kocek..haa tu tak amanah namenyer..sebenarnya amanah nie sangat penting taw..hidup nie pun merupakan satu amanah yang tuhan beri untuk kita jaga.so kalo korang tak mampu nak jaga amanah yang diberi nie..macam mana korg nak jawab dengan tuhan nnti..

riak/takbur

penyakit riak atau takbur nie sering wujud apabila mereka merasakan mereka lebih baik dan berada dalam kondisi yang lebih baik..contohnya~aku dah solat 5 kali sehari tak pernah miss pun segala ibadah lain semua aku buat,konform amalan aku diterima berbanding orang yang lopong amal ibadat ya.~Astagfirullah bila timbul perkara nie maka akan hilanglah pahala amalan amalan kita.maka sia-sialah segalanya.hindarilah penyakit hati~ehh betul ade orang macam nie.tuh sebabnyer bile kite tegur kesalahan dorang silap2 haribulan kita pula dijerkahnya.orang macam nielah yang paling susah nak dinasihatkan.yelah dia dh bangga dh dengan apa yang ada sekarang nie.

sebenarnya banyak lagi penyakit hati nie..n kita sebagai manusia kena pandai atasi penyakit nie.salah satu cara untuk bersihkan hati adalah solat dan zikir.semoga kita terhindar dari penyakit hati.. :)


thanks sudi bace.
.


No comments:

Post a Comment