Monday, June 24, 2013

beza.

Assalamualaikum people.

lain orang lain caranya lain pemahamannya.mungkin ayat cik kopi tuh tak begitu difahami oleh sesetengah orang (yelah ko tulis dalam bahasa malaysia ko aspect orang siberia boleh paham?)hehe..

siapa kita?kita manusia.ye manusia yang diciptakan Allah,punyai sepasang mata,sepasang telinga,satu hidung,satu mulut,sepasang tangan,sepasang kaki..ahh secara langsungnya lengkap sebuah tubuh manusia.tapi tuhan cipta kita berbeza.apa yang berbeza.?

hati.
sebab tulah segala pemikiran, pegangan ,pandangan kita tak sama.kita saling berbeza antara satu sama lain. kembar jugak berbeza.nah begitu hebatnya ciptaan tuhan.

perbezaan yang wujud antara kita sekarang inilah yang mewujudkan masyarakat kita sekarang nie.yelah ada yang suka minum susu ada yang tak suka ,ada yang suke warna kuning ada jugak yang membencinya,ade pencadang,ade juga pembantah.tapi perbezaan inilah yang membuatkan kita lebih banyak belajar mengenai kehidupan.

cara kita dibesarkan berlainan mengikut asuhan ibu bapa,agama,budaya dan sebagai.oleh sebab tulah kite kena terima dan hormati perbezaan ini.sebab kalo kita tak terima perbezaan ini sampai bila2 pun korang takkan jumpa apa yang korang hajati.

lagi satu kita tinggal dalam negara yang begitu variasi yang pd kira cik kopi jarang ada pada negara lain.so kite kene terima perbezaan tuh,barulah kita paham mereka.kalo nak orang lain paham kita,kita pun harus paham mereka.lepas tulah kita boleh cari persamaan 

okeyh ada yang bertanya bagaimana kita melihat dunia?
bagaimana pula dengan orang kurang upaya?

sejujurnya pandangan kita tentang dunia ini memang berbeza antara satu sama lain.begitu jua rakan kurang upaya kita.sejujurnya cik kopi ada rakan sebegini.kalo korang tanya bagaimana mereka lihat dunia ini jawapannyer adalah mata hati.sungguhpun mereka tidak mampu lihat,tapi cik kopi rase kadangkala mereka lebih arif dalam melihat dunia ini.serius.kadang2 pandangan dan idea mereka mampu mencelikkan diri kita.

dalam perbezaan itu pasti ada persamaan
tolak ansur itu penting :)

thanks sudi bace


.

No comments:

Post a Comment